Przewodnik i lista kontrolna autora treści

Ten przewodnik i towarzyszące mu listy kontrolne pomogą Ci ocenić twoją pracę, zanim skierujesz ją do opublikowania na witrynie.

Jak oceniać dostępność swoich tekstów

Niech minie trochę czasu

Ocenianie treści zaraz po jej napisaniu jest mało skuteczne. Potrzebujesz trochę dystansu do swojej pracy, aby spojrzeć na nią krytycznie. Jeśli istnieje presja, aby szybko opublikować materiał, poczekaj z jego samoceną chociaż do następnego ranka.

Sprawdzaj na ekranie i na wydruku

Najpierw sprawdzaj tekst na ekranie. Skróć tekst na ile to możliwe. Najlepiej w kilku podejściach. Zachowaj główny sens, a resztę usuń. Uważaj jednak, aby nie skrócić tekstu za bardzo, bo to uczyni go niezrozumiałym.

Gotowy tekst sprawdź na ekranie komputera i na ekranie telefonu, aby się upewnić, że treść jest przejrzysta i czytelna, dobrze się układa, szczególnie jeśli używasz tabel.

Na ekranie łatwo jest przeoczyć pewne problemy. Dlatego, jeśli to możliwe, przejrzyj swój tekst także w wersji drukowanej.

Przeczytaj na głos

Czytanie treści na głos to świetny sposób na sprawdzenie, jak ona brzmi. Czy jest wciągająca, czy nie brzmi zbyt sucho lub formalnie? Czy nie jest rozwlekła?

Zamiast czytać na głos, możesz użyć oprogramowania, które przeczyta Ci treść. Może to być Narrator w systemie Windows, VoiceOver w MacOS czy dodatek do przeglądarki, np. ChromeVox.

Użyj narzędzi automatycznych

Śmiało korzystaj w sprawdzaniu swoich treści z narzędzi automatycznych. Wprawdzie czasem zawodzą, ale są niezastąpione.

W programie Word uaktywnij funkcję Redaktora, aby sprawdzić pisownię i gramatykę. Jeśli piszesz w edytorze tekstu, który nie ma takiego modułu, bardzo dobrą alternatywą są narzędzia internetowe, takie jak Ortograf.

Trudność tekstu w języku polskim sprawdzisz za pomocą usługi Jasnopis lub usługi Logios.

Usterki dostępnej prezentacji pomoże Ci wykryć Twój Asystent Dostępności.

Co sprawdzać – Twoja lista kontrolna

Najlepiej opracuj własną listę kontrolną i używaj jej, aby mieć pewność, że niczego nie przeoczysz. Twoja lista powinna obejmować kwestie przedstawione poniżej.

  • Czy treść jest zgodna z planem?

    Najpierw zweryfikuj, czy treść realizuje Twój zamysł, Twój plan:

    • Czy cel treści jest jasny?
    • Czy główny przekaz jest klarowny i koncentruje się na najważniejszych informacjach?
    • Czy treść jest użyteczna dla adresatów, napisana dla grupy docelowej?
  • Czy treść jest poprawna?

    Upewnij się, że treść jest poprawna i pod względem rzeczowym, i pod względem językowym:

    • Czy przywołane fakty, nazwy, daty są poprawne?
    • Czy wszystkie łącza działają i prowadzą do jasno określonych zasobów?
    • Czy ortografia, gramatyka i interpunkcja są poprawne?
    • Czy treść jest napisana prostym zrozumiałym językiem?
  • Czy treść jest zgodna ze strategią treści i przewodnikiem stylu?

    Sprawdź, czy treść jest zgodna z polityką i strategią treści wydawcy strony i przewodnikiem stylu, jeśli taki istnieje. Oceń szczególnie:

    • Czy główne przesłanie treści służy polityce informacyjnej wydawcy?
    • Czy styl pisania jest zgodny z głosem marki, stylem komunikowania się z odbiorcami?
    • Czy zastosowane komponenty wizualne są zgodne z wizerunkiem marki (kolory, obrazy)?
    • Czy sposób zwracania się do odbiorców jest stosowny, zgodny z głosem marki?
    • Czy zastosowany jest odpowiedni szablon tekstu?
  • Czy treść jest użyteczna?

    Sprawdź, czy treść będzie adresatom rzeczywiście potrzebna i czy łatwo z niej można korzystać:

    • Czy treść jest nowa, oryginalna, nie powiela już istniejących publikacji?
    • Czy treść jest nietrywialna, istotna, oczekiwana przez adresatów?
    • Czy treść będzie łatwa do znalezienia (sprawdź tytuł, słowa kluczowe, opis meta)?
    • Czy treść jest łatwa do skanowania (sprawdź strukturę, nagłówki, akapity, listy, tabele, łącza)?
    • Czy treść jest łatwa do czytania (sprawdź użyte słowa, długość zdań, użycie strony czynnej/biernej, rzeczowniki odsłowne, zwięzłość tekstu)?
  • Czy treść jest prezentowana dostępnie?

    Na koniec sprawdź, czy wszystkie elementy treści są prezentowane w sposób dostępny dla możliwie najszerszego grona użytkowników, w tym:

    • Czy obrazy spełniają wymogi dostępności (równoważny tekst alternatywny, wystarczający kontrast, przekazywanie znaczenia nie tylko kolorem, czytelny tekst, bez efektów migania, spójność ikon)?
    • Czy teksty łączy są klarowne i unikalne (jednoznaczne)?
    • Czy znaczniki HTML zostały użyte zgodnie z ich przeznaczeniem dla nagłówków, list, cytatów, tabel, wyróżnionego tekstu?

Co sprawdzać – lista kontrolna w formie tabeli

Być może wygodniejsza będzie dla Ciebie lista kontrolna w formie tabeli. Skorzystaj z propozycji umieszczonej w załączniku.

Uwaga. Nawet jeśli odpowiada Ci forma nietabelaryczna, zajrzyj do załącznika. Tabela w załączniku jest bardziej szczegółowa.

Załączniki

Pomóż ulepszyć tę stronę

Napisz na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., jeżeli masz

  • jakikolwiek problem z dostępnością treści na tej stronie,
  • pomysł, propozycję poprawienia tej strony.

W opracowaniu wykorzystano materiały publikowane na blogu 4Syllabes .